silnik rzędowy a widlasty
Interesuje mnie co różni te dwa silniki oprócz samej budowy? Kiedyś bodajże na kanale Discavery był taki program gdzie było to porównywane i nie pamiętam dokladnie ale bylo coś że z widlastych można wyciągać duże moce a z rzędowych zaś można wykrecić bardzo wysokie obroty, moze i jest odwrotnie, sam nie wiem i ile jest w tym prawdy. Ktory z nich jest najtrwalszy? Jakie są wasze zdania…?
Share
Seryjnych V16 też było całkiem sporo. Np włoska Cizeta. A co do więcej niż 6 cylindrów w rzędzie, to chyba jednak ich nie produkują ze względu na miejsce jakie taki silnik zajmuje. Na pewno był montowany w jakimś samochodzie silnik R8, a bardzo często jest na statkach wielocylindrowe rzędówki. Na mazut 😀
A i jeszcze podobno upchnięcie w rzędzie więcej jak 6 cylindrów jest głupotą bo blok się będzie giął… Widlaste są nawet 16 cyl. (Prototyp Cadillac Sixteen, V16)
relacja: moc-moment jest „regulowana” przez wykorbienie wału. Zakładając tę samą pojemność cylindra, cylinder wąski a wysoki, to wyższy moment obrotowy. Cylinder szeroki a niski, to wyższa moc. Tak to mniej więcej jest.
silniki w układzie V były budowane po to aby „skrócić” silnik, a im więcej cylindrów tym częściej następuje zapłon (lepsza sprawność i elastyczność) dla przykładu R4 zapłon co 90 stopni, R,V6 zapłon co 60 stopni, V8 co 45 stopni, V12 co 30 stopni. jeśli chodzi o wagę to niekoniecznie V6 jest cięższe niż R6 ponieważ w V-ce jest krótszy blok i przeciwwagi na wale są lżejsze. co do mocy i kręcenia to trudno powiedzieć bo z obu silników można wyciskać ogromne moce i kręcić jak motory. co do żywotności to ja stawiał bym na V-ki mniejsze obciążenie silnika
To takie bardzo uproszczone.
W rzędowych można mieć i duże moce i wysokie obroty.
Poza tym kultura pracy rzędowego R6 niczym nie ustępuje V6 czy V8.
Trwałość obu typów silników jest zbliżona.
Z ta różnicą że wielocylindrowe rzędówki (np r6) mają głowice podatne na wygięcia podczas przegrzania.
Prawda jest taka ze V6 czy V8 to po 1-duża pojemnosc i duża moc przy troszke wiekszym zużyciu paliwa a po 2 to piekny dzwięk silnika i kultura pracy,a do minusów to duży ciężar silnika,kosztowne wymiany chocby paska rozrzadu o ile na takim pracuje,świec,i innych materiałow,utrudniony dostep do osprzetu z braku miejsca i oczywiscie w Polsce wysokie stawki OC powyzej 2 litrów pojemności